Pentru că nu fac politică!


Nu am nicio treabă cu politica. Nu mă dau mare cunoscătoare, când de fapt nu sunt. Nu sunt pasionată de politică, emisiuni cu interes politic, economic sau ceva similar. Cândva am fost.

Dar bate-l vina pe acest facebook care din când în când mă mai anuntă când se mai intamplă ceva de mare interes național. Și asta s-a întâmplat astăzi; văd următoarea știre publicată de Gândul: Pe cine a certat premierul Ponta pentru deprecierea leului. „S-ar putea să fie şi mai rău” (link)

Nu sună deloc bine. Cu siguranță mă voi enerva, voi purta  iarăși dialoguri imaginare în capul meu!  Clar, nu apăs pe link! Dar cum să ignor această știre? Nu, hai că o citesc! Fie ce-o fi!

O asemenea luptă s-a dat în mintea mea pe parcursul a câtorva secunde. Încep să citesc și pe măsura ce absorb cuvintele scrise, devin din ce în ce mai nervoasă. Mi se pare ceva strigător la cer! Mi se pare josnic ca premierul țării în care m-am născut să declare asemenea lucruri. Și nu, nu mă înțelegeți greșit, nu iau apărarea nimănui. Nu iau apărarea mass mediei, dar ce zice domnul Ponta este o absurditate. 

Cum poți justifica deprecierea leului susținând că abundența titlurilor mincinoase din media este responsabilă de o asemenea catastrofă? Cum adică? Audiența crește, leul scade?

Cum poate să-mi explice mie domnul Ponta că omul de rând care urmărește cu sfințenie (sau nu) știrile de la ora 5, 9, 11 de pe ProTV, Antena, Realitatea, Prima, etc., își imaginează o situație care în realitate nu există? Bine, sunt de acord: media minte mult și bine; la fel ca politicienii. Dar știți care-i diferența? Media este îndreptățită să arate cu degetul pentru că la urma urmei, într-o democrație, ea ar trebui sa fie a patra putere în stat. Media ar trebui să fie cea care le dă câte un bobârnac celor de la conducere atunci când greșesc. Faptul că exagerează este o altă problemă. În primul rând, vorbesc despre o situație reală: leul scade din ce în ce mai mult.

Și asta o pot observa și eu, o simplă studentă la media de douăzeci de ani. Îmi dau seama că este o problemă nu în momentul în care mă uit la televizor sau citesc un ziar, ci atunci când văd că părinții mei se chinuie să strângă bani pentru mine ca să mă ajute cât pot ei de mult să studiez într-o țară străină ți constată cu mâhnire că aceeași sumă de bani reprezintă o valoare mult mai mică în altă monedă. Media este de vină, nu?

Media este de vină atunci când părinții se spetesc muncind pentru a le asigura un trai cât mai decent copiilor lor. Media este de vină atunci când traiul se scumpește. La naiba cu media asta! Trăim într-o lume utopică și media minte de îngheață apele. Cum domnul Ponta este un bine cunoscător al teoriei lui Gerbner, își permite să declare că media instigă frică degeaba. ‘Nu vă temeți stimați cetățeni, totul merge ca pe roate! Leul e cam obosit, nu mai poate urca de atâta efort ce am depus! E în vacanță, dar nu vă faceți griji! Revenim când vă crește barba și vă mănâncă viermii în coșciug!

Pentru că nimeni nu face altceva decât să arate cu degetul. Toți își doresc să ajungă la putere și apoi să arate cu degetul ca să ne dăm noi seama că ei n-au făcut nimic rău. Dar nici ceva bun! Mie mi-ar crăpa obrazul de rușine să declar în fața unei națiuni că X e de vină, că Y a furat, că Z este nepotul lui T și că e un mare prost într-o funcție și mai mare. Și nu pentru că aș încerca să acopăr ce-au făcut, ci pentru că aș ști că eu nu am făcut nimic ca să repar daunele create de ei. Pentru că lumea te va întreba: ‘și dacă tot știi aceste lucruri, ce-ai să faci acum?‘ Pentru că toți vrem statui de oameni de știință, doctori, filozofi, dar nimeni nu caută soluții. Pentru că sunt atâtea lucruri de spus …

Poate că ar trebui să nu mai citesc Gândul. De foarte mult timp îmi tot zic că într-o zi voi apăsa ‘unlike’ pe facebook ca să nu-mi mai apară asemenea știri de o aberație imensă. Dar poate că nu aș mai avea subiecte de protestat, discutat. La urma urmei, pe scena asta defilăm. Bine, ați putea zice, nu mai citi asemenea ziar! Uite că mă omoară curiozitatea și la naiba, sunt studentă la media! Am tot dreptul!

Lasă un răspuns

